porady


Regulamin skrócony - MotoGymkhana.


Jazda z wózkiem bocznym.

Może zdarzyć się tak, że będziecie chcieli zasiąść za sterami zaprzęgu. Zanim jednak to nastąpi warto przyswoić sobie odrobinę wiedzy w tym zakresie. Materiał jest wiekowy, ale w zasadach nic się nie zmieniło. Poczytajcie tutaj.


Jazda w grupie - zasady ogólne

Zapraszam do krótkiej lektury zasad obowiązujących w świecie motocyklowych wypraw, natknąłem się na takie informacje przeszukując internet i pomyślałem, że watro coś takiego zamieścić u nas na stronce, myślę że wiele osób nie zna podobnych sygnałów i zasad.

Jazda motocykli w grupie różni się zasadniczo od jazdy indywidualnej. Motocyklista jadący w formacji motocyklowej staje się częścią większego zespołu i podlega innym zasadom. Odpowiada za bezpieczeństwo swoje i kolegów. Nie przestrzeganie zasad jazdy w grupie może zakończyć się tragicznie.


Każdy z motocyklistów ma indywidualne nawyki i może je stosować, kiedy jedzie solo, jeżeli chce jechać w grupie, musi się podporządkować poniższym zasadom.

FORMACJE JAZDY

Podstawową formacją jazdy motocykli jest jazda "na zakładkę". Pierwszy motocykl jedzie lewą stroną pasa drogi, drugi w odległości 1 sekundy po prawej stronie tego samego pasa i tak naprzemian cala grupa. W trudnych warunkach (dziurawe drogi, deszcz, itp.) zwiększamy odległości między motocyklami.
Jedziemy jednym pasem drogi a nie jak szarańcza - kilkoma.

Co to znaczy odstęp 1 sekundy? To jest odległość, jaką motocykl przejeżdża w czasie jednej sekundy przy danej szybkości. Dla przykładu, przy szybkości 50 km/godz. będzie to 13 metrów, przy szybkości 120 km/godz.- 33 metrów. Im większa szybkość - odległość pomiędzy motocyklami się zwiększa.

Jak zmierzyć tą odległość? Kiedy poprzedzający ciebie motocykl mija wybrany przez Ciebie punkt przy drodze (znak drogowy, drzewo, słupek itp.) powiedz "sto dwadzieścia jeden" i twój motocykl powinien minąć ten sam punkt, jeżeli nie - to musisz dopasować odległość.

grupa


GRUPA
Grupę prowadzi i jest za nią odpowiedzialny Pilot Grupy, a zamyka doświadczony, dysponujący szybkim motocyklem Goniec Grupy. Motocykliści mniej doświadczeni jadą na początku Grupy, za prowadzącym.

Nie dopuszczalne jest:
a. zmiana miejsca w grupie w czasie jazdy.
b. hamowanie bez uprzedniego powiadomienia jadących z tyłu motocyklistów.

Jadący koło Ciebie spodziewają się, że jesteś na właściwej pozycji, każda zmiana może spowodować problemy. Zbyt małe odległości pomiędzy motocyklami zwiększają niebezpieczeństwo.
Podczas wyprzedzania i pokonywania zakrętów, motocykle jadące "na zakładkę" zwiększają odległości do 2 - 3 sekund i przechodzą w szyk pojedynczy. Zmiany szyku jazdy dyktowane są przez pilota grupy. (patrz znaki)

Grupa jadąca w szyku pojedynczym nie może być zbyt rozciągnięta, każdy motocyklista, uczestnik danej Grupy musi obserwować prowadzącego i wykonywać jego polecenia.
Jeżeli podczas jazdy w grupie nie czujesz się bezpiecznie - grupa jedzie zbyt szybko, daj znać ręką jadącym za tobą motocyklistom, przepuść ich i jedź swoim własnym tempem. Za tobą pozostanie tylko jadący ostatni w Grupie - Goniec, który również zwolni i zostanie z Tobą do pomocy. Funkcję Gońca Grupy przejmuje wówczas ostatni motocyklista w szyku. Nie wolno zmieniać strony pasa, ten ruch jest niebezpieczny dla jadącej Grupy. Podobnie postępuj w przypadku, gdy z ważnych przyczyn (senność, potrzeby fizjologiczne itp.) musisz zatrzymać motocykl. Jeżeli zostałeś z tylu i doganiasz swoja grupę, dołącz na końcu.


STRATEGIA JAZDY

Podczas jazdy przez tereny wiejskie, przechodzimy w szyk pojedynczy i zmniejszamy prędkość. Pamiętaj - ZWIERZĘTA MAJĄ ZAWSZE PIERWSZEŃSTWO.
Zakręty zwłaszcza lokalnych dróg często są pokryte piaskiem lub żwirem, spotkamy tez drogi z dziurawe, kiedy są mokre – b. śliskie.
Jeżeli jakość drogi jest zła – jedziemy w formacji pojedynczej.
W mieście, na skrzyżowaniach dróg ze światłami, przechodzimy w szyk parami, ścieśniamy długość grupy i zmniejszamy znacznie odległości pomiędzy motocyklami.
Nie możemy dać się podzielić. Jeżeli nie wszystkim uda się przejechać skrzyżowanie i cześć motocykli zatrzyma się na świetle czerwonym, część grupy, która przejechała skrzyżowanie zatrzyma się w bezpiecznym miejscu i poczeka na resztę.
Kiedy Grupa zmienia kierunek jazdy (skręca w inną drogę, ulicę w mieście) a jadący z tyłu motocykliści mogą tego nie zauważyć, obowiązkiem ostatniego jest zatrzymać się na zakręcie i poinformować nadjeżdżających.

EFEKT JO-JO
Efekt Jo-jo powstaje wówczas, kiedy po zatrzymaniu się lub wychodząc z ostrych zakrętów prowadzący przyspiesza zbyt mocno. Odległości pomiędzy motocyklami się znacznie zwiększają. Jadący z tylu musza znacznie przyśpieszyć, aby wrócić na swoje miejsca w kolumnie. Można zapobiec temu problemowi, jeżeli prowadzący ograniczy przyspieszenie i kontroluje grupę w lusterku.

SYGNAŁY INFORMACYJNE
Podczas jazdy, prowadzący Grupę, podaje komendy używając kierunkowskazów, rak i nóg. Te sygnały wskazują zmianę drogi, przeszkody, zwiększenie szybkości lub zwolnienie, zmianę formacji jazdy. Te sygnały muszą być przekazane przez członków grupy do tyłu. (Obrazek ponizej)

Mam nadzieje że komuś się przydały te informacje.


Znaki które powinien pamiętać każdy motocyklista poruszający się w grupie.



sygnaly



Jak przygotować motocykl do zimy.

Oto kilka rzeczy, które powinniśmy zrobić:

-Dobrze jest umyć i przetrzeć moto jakąś pastą lub woskiem.
-Jak ktoś się czuje na siłach to usówamy wodę z pod uszczelniaczy zawieszenia, bo pewnie tam będzie.
-Wymieniamy olej w silniku. W starym wytrąciły się kwasy i pochodne siarki - wiadomo, powodują korozję.
-W dwusówach wlewamy do cylindra ok.50 ml oleju silnikowego i przekopujemy sprzęta żeby olej rozprowadził się po ściankach.
-Nie ,,przepalamy,, moto przez zimę. Podczas pracy przy niskich temperaturach wewnątrz silnika skondensuje się woda i na pewno nie zdąży odparować.
Poza tym źle znoszą to świece.
-Spuszczamy paliwo z gaźników.
-Tankujemy pod korek.I znów jeżeli w baku będzie pusto to skraplające się opary będą powodować korozję na górze zbiornika.
-Myjemy i smarujemy łańcuch.
-Wyciągamy akumulator i zabieramy go w ciepłe miejsce ok.20 st.C.Doładowujemy go co 4 tyg.
-Jeżeli mamy w motorku centralną podstawkę to stawiamy go tak aby koła nie dotykały ziemi i obniżamy ciśnienie do 1 atm.
-Jeżeli mamy tylko podstawkę boczną to co 3 tyg. przetaczamy sprzęta o 1/4 obrotu koła.Bez obniżania ciśnienia.
-Przykrywamy tkaniną (nie folią) chodzi o to aby była przewiewna.

Po tych zabiegach nasz motocykl zacznie nowy sezon w dużo lepszej kondycji.

I najważniejsze.
-Trzeba koniecznie zadbać przez zimę o swój ,,plecaczek,, dopieszczać go itd.
Żeby w sezonie puszczał nas i jeździł z nami na zloty i imprezy :-)



lucas.moto © 2012